Czym jest plan ochrony obiektu i jak należy go sporządzić

Plan ochrony obiektu to dokument, który ma szczególne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury oraz zasobów. Jego sporządzenie nie powinno być traktowane jak zwykła formalność, lecz jako praktyczny sposób na szybkie i skuteczne zapobieganie zagrożeniom.

Na jakich zasadach sporządza się plan ochrony obiektu

Sporządzanie planu ochrony obiektu jest zadaniem, którego nie można przekazać przypadkowej, tzn. niewykwalifikowanej osobie. Niezbędna jest bowiem wiedza praktyczna oraz znajomość:

  • wymogów prawnych,
  • metodyki opracowanej przez Komendanta Głównego Policji.

To jeszcze nie wszystko, ponieważ w przypadku obiektów narażonych na zagrożenie o charakterze terrorystycznym wymagane jest uzgodnienie z właściwym terytorialnie dyrektorem delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW).

Plan ochrony obiektu. Jakie informacje powinien zawierać dokument

W ogólnym ujęciu plan ochrony obiektów powinien zawierać informacje na temat:

  • funkcjonowania obiektu oraz jego specyfiki,
  • analizy bezpieczeństwa,
  • potencjalnych zagrożeń, do których mogą należeć, w zależności od specyfiki danego obiektu, włamania, kradzieże, pożary, powodzie, awarie techniczne, ataki terrorystyczne itp.,
  • metod reagowania, jakie należy zastosować, jeśli pojawi się zagrożenie,
  • zabezpieczeń, które chronią na wypadek niepożądanych sytuacji. Przydatne są tu np. informacje na temat zatrudnionych pracowników ochrony wraz z posiadanymi przez nich kwalifikacjami, uzbrojeniem itp.

To jeszcze nie wszystko, ponieważ dokument ten powinien opisywać systemy alarmowe, monitoringu wizyjnego czy kontroli dostępu. Ważne jest też, aby wskazać sposób, w jaki przechowywane są nagrania z monitoringu, jak działa transmisja danych czy jakie procedury obowiązują w sytuacjach awaryjnych.

Wreszcie, plan ochrony obiektu obejmuje także organizację przestrzenną zabezpieczeń. W praktyce zamieszcza się w planie schematy pokazujące rozmieszczenie kamer, czujników, punktów kontrolnych czy systemów alarmowych.

Jakie obiekty muszą mieć plan ochrony

Dobra wiadomość jest taka, że nie każdy budynek czy teren wymaga opracowania szczegółowego planu ochrony. Rzecz jasna, sporządzenie tego dokumentu jest przejawem rozsądku. Tak czy inaczej, w art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 roku o ochronie osób i mienia, w niektórych przypadkach przygotowanie planu jest obligatoryjne. Ważny jest tu zapis:

1. Obszary, obiekty, urządzenia i transporty ważne dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa podlegają obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne

Plan ochrony obiektu trzeba sporządzić m.in. w magazynach sprzętu wojskowego, zakładach produkujących broń, portach morskich i lotniczych, bankach, zakładach wydobywających surowce strategiczne, drukarniach papierów wartościowych, obiektach energetycznych itp.

Takie obiekty nierzadko są potencjalnym celem dla działalności przestępczej, szpiegowskiej lub terrorystycznej. Prowadzi to do dość oczywistego wniosku: ochrona tych miejsc musi zostać odpowiednio zaplanowana. Plan ochrony obiektu podlegającego obowiązkowej ochronie ma za zadanie zapewnić szybkie reagowanie, minimalizację strat i zapewnienie ciągłości działania nawet w przypadku poważnych incydentów.

Plan ochrony obiektu – ważne są szczegóły

Załączniki stanowią integralną część prawidłowo sporządzonego planu ochrony obiektu. Powinny one uszczegóławiać ogólne zalecenia zamieszczone w planie. Wśród nich powinny znaleźć się m.in. wytyczne w zakresie przechowywania kluczy czy postępowania w sytuacjach zagrożenia. Niezbędne jest również zestawienie wszystkich podmiotów korzystających z danego obiektu – w tym również najemców. Ma to wpływ na organizację ochrony oraz usprawnia przekazywanie informacji w sytuacjach awaryjnych.

Nie każdy pracownik może przygotować plan ochrony obiektu

Plan ochrony obiektu to dokument o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Dlatego też może on zostać opracowany wyłącznie przez osobę posiadającą uprawnienia kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub technicznej. Choć specjalista z branży security zajmuje się przygotowaniem dokumentu, to pełną odpowiedzialność za jego opracowanie ponosi kierownik jednostki, której obiekt dotyczy.

Przy tworzeniu planu ochrony, kwalifikowany pracownik ochrony może korzystać nie tylko z własnej wiedzy i praktyki zawodowej, lecz również ze wsparcia innych specjalistów. Zalicza się do nich m.in. ekspertów ds. bezpieczeństwa, techników czy specjalistów IT.